MIVION (RÀDIO SARAJEVO)
La Conquesta del Pol Sud
Un proposta esplèndida i colpidora, que interpel·la l’espectador sobre el significat de viure una guerra
Mivion (Radio Sarajevo) recorre l’experiència de l’Slobodan Minic, un reconegut periodista cultural de Radio Sarajevo. Durant el setge de la ciutat, va decidir resistir fent el que sabia fer: ràdio. Avui, viu a l’Escala i ha col·laborat com a columnista amb El Periódico i amb diferents mitjans de comunicació. Ha escrit el llibre ‘Bienvenido a Sarajevo, Hermano’ i participat en el documental ‘Good night Sarajevo’. La seva experiència ens interpel.la directament sobre el progressiu avenç de la intolerància, el nacionalisme i l’autoritarisme.
A Mivion (Radio Sarajevo) el llenguatge de la ràdio i el teatre es fonen màgicament. La veu del nostre protagonista, acompanyat per dos intèrprets a escena i pel treball documental de la companyia, ens farà viatjar entre el passat i el present, entre història individual i col·lectiva.
Algunes opinions
“Esplèndida MIVION. Ràdio Sarajevo, teatre documental molt ben executat i amb una gran història“.
Les bones històries, Andreu Gomila, El Temps de les Arts
“Colpeix, sobretot, pel lúcid testimoni de qui va viure diàriament l’horror de les bombes i els franctiradors, la tristor pel món perdut d’una Bòsnia exemple de convivència intercultural i interreligiosa i la preocupació per un present que no deixa albirar un bon futur.”
Vacuna contra la desmemoria, Santi Fondevila, Diari Ara
La companyia La Conquesta del Pol Sud té la virtut d’estrenar espectacles que posen en relleu conflictes socials que estan a l’ordre del dia. Així, a través de la figura de Slobodan Minic, descobrim la veritat d’algú que va viure el setge sobre Sarajevo del 1992 al 1994. Mentrestant, la història es repeteix a Ucraïna.”
La veu de Sarajevo sota les bombes, Martí Figueras, Núvol
El teatre documental
En sintonia amb l’auge del documentalisme que s’ha manifestat en tots els àmbits de la cultura durant la darrera dècada, i que cal interpretar com una necessitat de portar la realitat als centres de representació privilegiats, La Conquesta del Pol Sud ha treballat en el camp del teatre documental, fins al punt que aquesta exploració de la realitat — i de la seva capacitat evocadora i poètica — ha esdevingut el segell de la companyia. Es tracta d’un teatre en primera persona, a través de testimonis que tracen la seva autobiografia en escena, en alternança amb projeccions i petites escenes ficcionades, tot relligat i ben cohesionat per una dramatúrgia que connecta els diferents aspectes a tractar, alhora que redimensiona la recerca documental i amplia el focus per formular qüestions d’interès i abast sociopolític. El format íntim, en aliança amb el rigor i l’honestedat, destil·la i condensa una emoció genuïna al servei de la veritat. Cada funció té el valor d’un document viu.
La Conquesta del Pol Sud
La Conquesta del Pol Sud es funda el 2010 a Barcelona per Carles Fernández Giua (dramatúrgia i direcció) i Eugenio Szwarcer (disseny d’espai i audiovisuals). Al principi del seu recorregut, la companyia se centra en la dramatúrgia contemporània que planteja qüestions rellevants per a la societat (l’atur, la democràcia, la desobediència civil, l’ Alzheimer…) abordant autors com Harold Pinter, Manfred Karge, Esteve Soler o David Carnevali en espais com la Sala Beckett o la Nau Ivanow de Barcelona i obtenint reconeixements com el Premi Quim Masó a projectes de producció teatral del Festival Temporada Alta . Progressivament, aquest interès ens porta a cercar nous formats, apropant-nos encara més a la realitat com a matèria teatral i a l’àmbit del documental i la no-ficció com a espai d’equilibri entre l’emoció i el debat.
Des del 2014, amb la Trilogia Història/ Dona/ Identitat, formada per les peces Nadia (2014), Claudia (2016) i Raphäelle (2018) la companyia estableix un format propi de teatre documental amb un potent component audiovisual creat en col·laboració amb testimonis reals, iniciant una projecció internacional que ens ha portat a representar en un centenar de localitats nacionals i internacionals, en col·laboració amb institucions de prestigi internacional com ara el Festival Grec de Barcelona, CCCB- Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, TNC – Teatre Nacional de Catalunya, Schäubuhne de Berlín, Festival de Manizales, KVS Brussel·les i BE! Festival de Birmingham , així com amb el suport de l’ICEC – Institut Català de les Empreses Culturals i l’Institut Ramon Llull.
MIVION (Radio Sarajevo), és la darrera creació de la companyia, coproduïda amb Terrassa Arts Escèniques, un espectacle al voltant de la memòria, la història recent d’Europa i els perills dels discursos excloents dels nacionalismes i l’autoritarisme.
Fitxa artística
Interpretació: Slobodan ”Boban” Minic / Manel Barceló, Azra Suljic i Marc Soler
Direcció: Carles Fernández Giua
Disseny d’espai i vídeo: Eugenio Szwarcer
Moviment: Ariadna Montfort
Disseny de llum: Luis Martí
Disseny de so: Damien Bazin
Realització de vídeo en viu: Xavi Domènech
Ajudant de direcció i producció: Mònica Molins
Producció executiva: Carol Murcia / Irene Vicente
Distribució: Lidia Giménez
Una producció de La Conquesta del Pol Sud
Amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals i Terrassa Arts Escèniques.
Amb la col·laboració de la Taula de cultura de les Escoles Velles i l’Ajuntament de Sant Esteve de Palautordera, la Nau Ivanow, CCCB – Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, Ajuntament de l’Escala i Ajuntament de Sant Celoni.
Agraïments: Dina Minic, Goran Minic, Borchi Minic, Vera Bilbija, Sifa Suljic.